Mata pelajaran : Bahasa Melayu
Kelas : Tahun 3
Bil. Murid : 24 orang
Tema : Patriotisme
Tajuk : Sumbangan tokoh-tokoh negara
Tarikh : 15 Ogos 2011
Masa : (60 minit)
Objektif : Pada akhir pelajaran, murid dapat:
i) Mendapatkan maklumat dan isi penting serta mencatat nota daripada artikel yang dibaca.
ii) Murid dapat menceritakan perkara atau maklumat yang diperoleh dengan bahasa yang mudah difahami.
iii) murid dapat membina ayat tunggal berdasarkan apa yang telah dibaca.
Hasil pembelajaran:
Fokus Utama
9.2 Mengenalpasti maklumat dan nota daripada bahan yang didengar atau dibaca.
Aras 2
(i) Mengenalpasti maklumat dan mencatat nota peringatan
2.2 Melaporkan sesuatu perkara dengan menggunakan bahasa yang sesuai dan tepat
(i) Mengenalpasti maklumat dan mencatat nota peringatan
2.2 Melaporkan sesuatu perkara dengan menggunakan bahasa yang sesuai dan tepat
Aras 2
(i) memberi penerangan tentang sesuatu yang diperolehi dengan menggunakan ayat yang jelas.
(i) memberi penerangan tentang sesuatu yang diperolehi dengan menggunakan ayat yang jelas.
Fokus Sampingan
8.1 Membina dan menulis perkataan, ayat tunggal dan ayat majmuk.
Aras 1
i. Membina ayat tunggal daripada perkataan yang diberi dengan tulisan yang cantik
Kemahiran Bahasa : Membaca,menulis, mendengar dan bertutur.
Sistem Bahasa : Kosa kata: perpaduan, penjajah, moden
Sintaksis: Ayat majmuk
Ilmu : Muzik dan Kajian Tempatan
Nilai : Bekerjasama, Patriotisme , Kebebasan
Kemahiran Bernilai Tambah(KBT)
Kemahiran Berfikir : Menjana idea,membuat keputusan ,menganalisis
Kemahiran Belajar : Mencatat nota dan melapor maklumat
Kecerdasan Pelbagai: Verbal-linguistik, interpersonal, muzik
Pengetahuan Sedia Ada:
1) Murid pernah terlibat dengan sambutan kemerdekaan di sekolah.
2) Murid pernah diajar mengenai ayat majmuk sebelum ini.
BBB : Lagu dan Lirik Lagu “Tanggal 31” , powerpoint tokoh-tokoh negara, LCD,pembesar suara, Mikrofon, borang penilaian rakan sebaya, kertas manila
Isi pelajaran | Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran | Catatan |
Lagu “ Tanggal 31” Tajuk pelajaran pada hari ini ialah ‘Sumbangan tokoh-tokoh Negara’ | Set induksi (5 min) 1) Murid diminta untuk membuka persembahan Powerpoint yang disediakan oleh guru. 2) Guru memainkan lagu ‘Tanggal 31’ daripada komputer guru dan menyambungkannya ke pembesar suara. Kemudianya menyayikan lagu tersebut bersama-sama murid berdasarkan lirik lagu yang terdapat pada powerpoint. 3) Guru bersoal jawab dengan murid berkenaan lagu tersebut dan perkaitannya dengan peristiwa penting bagi negara. 4) Guru mengaitkan lagu tersebut dengan tajuk pelajaran pada hari ini. | ABM : komputer, alat Pembesar suara. KP-Muzik |
Kumpulan : 1. Cemerlang 2. Gemilang 3. Terbilang 4. Berdaulat Kosa kata: • Kemerdekaan • Penjajahan • Perpaduan | Langkah 1(10 minit) 1) Murid dibahagikan kepada 4 kumpulan. 2) Setiap kumpulan perlu mengelik pada pautan yang terdapat di dalam powerpoint yang disediakan mengikut kumpulan masing-masing. 3) Setiap pautan mengandungi artikel berkenaan empat bekas Perdana Menteri Malaysia. 4) Guru kemudiannya meminta untuk murid-murid membaca artikel berkenaan secara berkumpulan. 5) Setiap pembacaan murid akan didengar oleh guru dan rakan-rakan yang lain. 6) Guru kemudianya akan menegur dan membetulkan sekiranya ada kesalahan sebutan dalam pembacaan murid. | BBB: komputer, mikrofon, dan pembesar suara: Nilai – Patriotisme |
Sumbangan-sumbangan tokoh-tokoh negara. •Bapa Kemerdekaan •Bapa Pembangunan • Bapa Perpaduan •Bapa Permodenan. | Langkah 2 (15 min) 1. Guru kemudianya meminta setiap kumpulan membaca kembali setiap petikan masing-masing sekali lagi. 2. Guru meminta untuk setiap kumpulan mendapatkan isi penting berkenaan artikel yang dibaca. 3. Setiap isi penting perlu dicatat dalam buku nota/ latihan. | ABM: komputer. KB: mengkategori BCB: mengumpul dan menganalisis maklumat. Nilai: kerjasama |
Kumpulan: 1. Cemerlang (Tunku Abd Rahman) 2. Gemilang (Tun Abd Razak) 3. Terbilang (Tun Hussien Onn) 4. Berdaulat (Tun Mahathir Mohamad) Murid membentangkan hasil perbincangan. (Tunku Abd Rahman: - bapa kemerdekaan - membawa negara kepada pembebasan penjajah - membentuk Malaysia (Tun Abd Razak: -bapa pembangunan -Dasar ekonomi baru -Pembangunan luar bandar-FELDA (Tun Hussien Onn) -bapa perpaduan -menyatupadukan rakyat -Rukun negara (Tun Mahathir Mohamad) -bapa permodenan -wawasan 2020 -kereta nasional -KLCC | Langkah 3 (15 minit) 1. Guru kemudiannya mengarahkan setiap kumpulan untuk membentangkan hasil kerja mereka. 2. Pembentangan perlu dibuat dalam bentuk kertas manila untuk dipamerkan di kelas. 3. Guru mengedarkan borang penilaian rakan sebaya kepada setiap kumpulan untuk menilai pembentangan yang akan dilakukan oleh rakan mereka daripada kumpulan yang lain. 4. Wakil daripada setiap kumpulan akan mempersembahkan hasil kerja mereka. 5. Kumpulan yang lain harus mendengar hasil perbentangan dan menilai kumpulan yang membentang. | BBB – LCD, borang Penilaian grafik KB- Membuat keputusan, Menganalisis BCB: memproses maklumat, melapor, menilai KP: Interpersonal Nilai:berkerjasama Rasional |
Pembentangan yang baik: - Suara yang jelas -Sebutan yang tepat - intonasi - Idea bernas - Tepat - Paparan persembahan yang menarik Kata hubung: • Dan • Tetapi • Yang • Namun • Serta • bahawa | Langkah 4 (10 min) 1. Guru kemudianya membuat soal jawab daripada hasil perbentangan setiap kumpulan tentang sumbangan-sumbangan tokoh-tokoh tadi. 2. Kemudianya, guru meminta wakil daripada setiap kumpulan untuk memberi komen dan markah perbentangan kumpulan-kumpulan yang lain berdasarkan borang penilaian yang diedarkan tadi. 3. Guru kemudianya meminta setiap pelajar untuk mencari ayat majmuk yang tedapat dalam teks. 4. Pelajar diminta untuk menulis lima ayat majmuk yang terdapat dalam teks. | KB-Menjana Idea BCB: perbincangan |
Kognitif: Murid mengimbas kembali apa yang dipelajar. Sosial : Murid dapat mengemukakan pandangan dengan jelas dan keyakinan diri disemai. | Penutup (5 min) 1. Murid diminta menyatakan perkara-perkara yang telah dipelajari. 2. Guru membuat rumusan tentang tajuk yang dipelajari. 3. Guru kemudianya menyentuh serba sedikit tentang teknik perbentangan yang baik dan memuji kepada kumpulan yang telah membuat perbentangan dengan baik. 4. Guru mengucapkan terima kasih kerana murid memberikan perhatian | Nilai: Bekerjasama, Rasional, Patriotisme |
Refleksi P& P
Secara keseluruhannya, sesi P&P saya pada hari tersebut tidak mencapai objektifnya kerana hanya 50% sahaja daripada murid yang dapat mencari maklumat dan isi penting serta mencatat nota daripada artikel yang dibaca. 40% daripada murid dapat menceritakan perkara atau maklumat yang diperoleh dengan bahasa yang mudah difahami, manakala 70% daripada murid dapat membina ayat tunggal berdasarkan tajuk yang telah dipelajari.
Kekuatan
Set induksi yang dimulakan dengan nyanyian “Tanggal 31” menarik minat murid kerana lagu tersebut telah menjadi siulan mereka pada bulan kemerdekaan. Murid menyanyi dengan penuh semangat patriotik. Sekali lagi, perembahan power point memainkan peranan yang penting dalam meningkatkan kefahaman murid. Aplikasi power point telah memudahkan penerangan guru tentang sumbangan empat orang Perdana Menteri Malaysia. Sesi pembelajaran yang dibahagikan pada empat kumpulan juga telah dapat mewujudkan kerjasama dalam kumpulan walaupun tidak sepenuhnya. Ini secara tidak langsung berjaya membantu pemahaman murid terhadap isi pelajaran. Hal ini membolehkan murid-murid membina ayat majmuk dengan mudah berdasarkan teks yang telah dipamerkan dan dibaca.
Kelemahan
Terdapat kelemahan semasa sesi perbincangan kumpulan iaitu ada dikalangan ahli kumpulan yang tidak memberikan kerjasama sepenuhnya. Di samping itu, semasa sesi pembentangan, ada murid yang tidak melengkapkan borang penilaian rakan sebaya yang diedarkan lantaran tidak memahami apa yang perlu ditulis. Ada juga dikalangan murid yang mengisi borang penilaian tersebut secara sambil lewa.
Cara Mengatasi
Untuk mengatasi kelemahan tersebut, guru mengarahkan ketua kumpulan melantik setiap ahli dalam kumpulan untuk melaksanakan tugas-tugas yang ditetapkan seperti mencatat nota, mencari maklumat, dan pembentang. Ketika murid berbincang, guru turut mengawal kelas agar tiada murid yang bermain. Seterusnya, guru menerangkan tentang bagaimana untuk mengisi borang penilaian yang diedarkan berpandukan contoh yang diberi dan aspek-aspek yang perlu dinilai dengan menggunakan skala sangat lemah, lemah, sederhana, baik dan sangat baik.
No comments:
Post a Comment